کد مطلب: 204603
يک بام و دو هواي پرداخت بيمه بيکاري کرونا/ يکسال براي پرداخت مقرري بيکاري بس نيست؟
تاریخ انتشار : 1399/11/06 12:37:53
نمایش : 1173
با گذشت حدود يکسال از شيوع ويروس کرونا هنوز قشر زيادي موفق به دريافت بيمه بيکاري کرونا نشده اند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، بيمه بيکاري کرونا، که با وجود گذشت تقريبا يکسال از شيوع اين بيماري و تصميم مسئولان براي پرداخت مقرري بيکاري به افراد، هنوز پرونده اش بسته نشده است. قرار بود اين مبلغ گوشه‌ترين بخش زندگي افرادي که با شيوع اين ويروس در معيشتشان با مشکل مواجه شدند را بگيرد در حالي که هنوز تعداد زيادي از اين افراد موفق به دريافت مقرري بيکاري براي ماه‌هاي اسفند ۹۸، فروردين و ارديبهشت ماه ۹۹ نشده اند.

کمي که نه خيلي خنده دار است که با گذشت ۱۱ ماه ۶۱ هزار نفر از افرادي که در اوايل کرونا بيکار شده اند نتوانستند بيمه بيکاري را دريافت کنند. معيشت جمعيت زيادي از شاغلان به دليل تعطيلي‌هاي وقت و بي وقت ستاد ملي مبارزه با کرونا براي کنترل بيماري با مشکل مواجه شد و دولت موظف بود از همان ابتداي اين بحران، از اقشار مختلف جامعه که متضرر شدند حمايت کند، اما حمايت اين چنيني خنده دار است.

هنگامي که مقام معظم رهبري اجازه برداشت از صندوق توسعه ملي را به مسئولان دادند و يک ميليارد يورو از اين صندوق براي مديريت بيماري و حمايت از اقشار ضعيف جامعه برداشت شد، ۵ هزار ميليارد تومان آن بابت پرداخت بيمه بيکاري کنار گذاشته شد اين درحالي است که مجموع پرداختي به افرادي که مشمول دريافت بيمه بيکاري کرونا شدند کمتر از هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان است و هنوز به ۶۲ هزار نفر هم نرسيده است حالا اين وسط مشخص نيست اين پول چه شده است؟

مسعود بابايي مديرکل حمايت از مشاغل و بيمه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ۷۳۰ هزار نفر بعد از شروع ويروس کرونا بيمه بيکاري دريافت کرده اند، هزار و ۲۲ ميليارد و ۷۰۷ ميليون تومان کل پرداختي بيمه بيکاري کرونا به مشمولان بوده است که با احتساب حق بيمه اين رقم به هزار و و ۳۷۸ ميليارد تومان و ۵۶۱ ميليون تومان رسيده است. با مجوز رهبري يک ميليارد يورو معادل ۱۷ هزار ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي برداشت شده بود و قرار شد پنج هزار ميليارد آن بابت بيمه بيکاري اختصاص پيدا کند و بعد از شناسايي مشمولان کمتر از هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان بودجه براي بيمه بيکاري صرف شد که هنوز متاسفانه ۶۲ هزار نفر نتوانستند اين رقم را دريافت کنند.

حالا از همه اين حرف ها بگذريم سازمان برنامه و بودجه هم ادعاي قشنگي مي‌کند. اين سازمان ادعا دارد که بودجه مشخص شده کفاف افرادي را که سازمان تامين اجتماعي براي آن‌ها مشخص کرده نمي‌دهد و کمتر از اين تعداد را مي‌تواند پرداخت کند و تاخير در پرداخت بيمه بيکاري به برخي از افراد به دليل کمبود بودجه است. ادعاي عجيبي است که با رقم اختصاص يافته براي بيمه بيکاري همخواني ندارد.

رهبر انقلاب در تاريخ ۴ آبان ماه به سازمان تامين اجتماعي دستور داد تا افرادي که در قضيه کرونا بيکار مي‌شوند و بعضي از اين‌ها بيمه  هم ندارند را حمايت کنند. ايشان فرمودند: اينجا تامين اجتماعي وظيفه دارد که در اين زمينه وارد بشود. البته اين هم از آنجا‌هايي است که خيرين مي‌توانند کمک کنند و اين از افضل قربات و افضل نفقات اس

حالا نه تنها صحبت‌هاي رهبر انقلاب اجرايي نشده است و از افرادي که بيمه نبودند حمايت نشده بلکه افرادي که بيمه داشتند و شغل خود را از دست دادند هم نتوانستند بيمه بيکاري دريافت کنند. چه قدر بايد زمان بگذرد تا اين افراد بتوانند موفق به دريافت مقرري بيکاري شوند آيا ۱۱ ماه زمان کافي براي رسيدگي به اين افراد نيست؟ تعطيلات تمام شد و افراد بر سر کار رفتند و ديگر بيکار نيستند، اما هنوز مقرري بيکاري کرونا را دريافت نکرده اند.

 بابايي درباره آخرين اخبار از پرداخت بيمه بيکاري کرونا به مشمولان، اظهار کرد: ۶۲ هزار نفر از افراد هنوز موفق نشدند که بيمه بيکاري کرونا را براي ماه‌هاي اسفند ۹۸، فروردين و ارديبهشت  ماه سال ۹۹ دريافت کنند.

مديرکل حمايت از مشاغل و بيمه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با تاکيد بر اينکه سازمان برنامه و بودجه در تاريخ ۲۶ آذر ماه نامه پرداخت را به خزانه دولت ارسال کرده‌اند، اما هنوز پرداخت صورت نگرفته است، گفت: وزير کار مکاتباتي در برج ۱۰ با رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه داشته و خواستار پرداخت هرچه زودتر بيمه بيکاري کرونا براي اين ۶۲ هزار نفر شده است.

حالا قسمت جالب هم اينجاست که بعد از گذشت زمان طولاني در نهايت در آذرماه رئيس سازمان برنامه و بودجه نامه پرداخت بيمه بيکاري را براي جاماندگان ارسال کرد، اما پرداخت هنوز انجام نشده و خزانه دولت مشخص نيست چرا در پرداخت بيمه بيکاري اين افراد تعلل مي‌کند.

همچنين محمد بايندريان رئيس گروه بيمه بيکاري و تعهدات کوتاه مدت امور فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرين وضعيت بيمه بيکاري کرونا، اظهار کرد: افرادي که در ايام کرونا شغل خود را از دست دادند بيمه بيکاري را دريافت نکردند و ليست آن‌ها را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرديم و دستور تأمين اعتبار براي پرداخت مقرري بيکاري کرونا براي اين افراد داده شده است.

وي با اشاره به اينکه ۲۷ دي ماه دستور تأمين اعتبار از سوي نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه داده شده است، گفت: هنوز از طرف خزانه دولت پرداختي صورت نگرفته است و تأخير در پرداخت بيمه بيکاري به دست سازمان تأمين اجتماعي نيست و علت آن را نمي‌دانيم.

رئيس گروه بيمه بيکاري و تعهدات کوتاه مدت امور فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي تصريح کرد: ۱۵ هزار نفر که اطلاعاتشان مشکل داشته و ليست آن‌ها از سوي سازمان برنامه و بودجه به سازمان تأمين اجتماعي برگشت خورده است را نيز به وزارت کار اعلام کرديم که به افراد اطلاعات دهند تا براي اصلاح اطلاعات خود اقدام کنند.

رئيس گروه بيمه بيکاري و تعهدات کوتاه مدت امور فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي با تاکيد بر اينکه حدود يک ميليون و ۱۶۰ هزار نفر بيمه بيکاري کرونا را دريافت کرده اند و براي آن‌ها پرداخت صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: قصد داريم مجدد مشمولان بيمه بيکاري کرونا را پالايش کنيم تا کساني که از قلم افتاده اند را بررسي کنيم و چرايي مشمول نشدنشان را بعد از ثبت در سامانه بيمه بيکاري برايشان پيامک کنيم.

حالا که داريم کم کم به سالگرد اولين مورد کوويد۱۹ شناسايي شده در ايران نزديک مي‌شويم بهتر است که مسئولان وعده‌هاي حمايتي از اقشار ضعيف جامعه را به ياد بياوردند پرداخت بيمه بيکاري که با اما و اگر‌هاي زيادي از همان ابتدا روبه رو بود حالا هم با گذشت مدت زمان زيادي، نتوانستند رسما اعلام کنند و  پرونده بيمه بيکاري کرونا بسته شد.

انتهاي پيام/570ه

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg